zondag 29 januari 2012

Dubbel zien met kleuren!

De dubbele asmarkering heeft tot doel weggebruikers extra te attenderen op de gevaren van inhalen op wegen:
a) waar hard gereden wordt
b) met tegemoetkomend verkeer.
Het zal u al zijn opgevallen: in plaats van een enkele is er nu een dubbele middenstreep. De reden hiervoor is dat bij wegen waar relatief hard gereden wordt, de gevolgen van een frontale botsing zeer ernstig zijn. Dergelijke frontale botsingen zijn vrijwel altijd het gevolg van mislukte inhaalpogingen. Om weggebruikers extra alert te maken op het gevaar van inhalen, is de dubbele middenstreep bedacht.

Een dubbele doorgetrokken streep heeft dezelfde als een enkele doorgetrokken streep. Men mag de streep niet overschrijden. Op het moment dat beide witte strepen onderbroken zijn mag dit wel.

Als u op een weg rijdt met verkeer in beide richtingen is het soms niet duidelijk of men hier 80 km/uur of 100 km/uur mag rijden.

De 80 km wegen lijken qua uiterlijk sterk op autowegen waar men 100 km mag rijden. Landelijk is besloten hier meer duidelijkheid te scheppen. Aan het uiterlijk van de weg moet in de toekomst veel gemakkelijker te zien zijn wat voor een soort weg het is en daarmee wat de maximumsnelheid is.

De komende jaren worden de autowegen voorzien van een belijning midden op de weg die ze een eigen identiteit geeft: twee (on)doorbroken strepen met daar tussenin een dikke groene streep, dan mag u 100 km rijden en anders niet. Is de ruimte tussen de strepen zwart, dan mag u 80 km rijden. Als er echter een verkeersbord staat met een lagere maximum snelheid dan moet u zich aan de op het bord aangegeven snelheid houden.

Voor alle duidelijkheid een groene streep is een herkenbaarheidsteken.



Stroomweg:
- maximumsnelheid is 100 km per uur
- onderbroken of doorgetrokken strepen
- dubbele asmarkering met groene vulling




Gebiedsontsluitingweg:
- maximumsnelheid is 80 km per uur
- onderbroken of doorgetrokken strepen
- dubbele asmarkering




Voor de 60 km wegen gaat de wegbeheerder de asstreep weghalen, en vervangen door twee kantstrepen.



Erftoegangsweg:
- maximumsnelheid is straks 60 km per uur
- geen of onderbroken kantmarkering
- geen asmarkering

Geen opmerkingen:

Een reactie posten