zaterdag 5 februari 2011

Tekort van 58.000 chauffeurs dreigt!

Nog nooit werden er in één jaar tijd zoveel mensen 65 jaar als in 2011, de vergrijzing van Nederland begint hiermee echt “op gang te komen”.
In totaal zullen er in 2011 ruim 120.000 mensen de leeftijd van 65 jaar gaan bereiken. Dit is het gevolg van de geboortegolf uit 1946
Hierdoor dreigt er ook een tekort aan vrachtwagenchauffeurs te ontstaan dat kan oplopen tot 58.000 mensen in 2015. Dat blijkt een onderzoek naar de marktontwikkelingen op de transportmarkt.

De uitkomsten van het onderzoek is door de werkgevers en werknemersorganisaties gezamenlijk aan demissionair minister Donner van Sociale Zaken overhandigd. Er zijn alleen al 49.000 chauffeurs nodig om uittredende chauffeurs te vervangen en ongeveer 9000 voor de uitbreiding van de sector.
¬
“Het werkt niet meer zo dat je even wat mensen uit Polen haalt”, zegt Leon Ceelen, plaatsvervangend directeur van Transport en Logistiek Nederland. “Dat was even zo toen Polen net bij de EU kwam, maar de verschillen in salaris zijn niet meer zó groot dat de Polen ervoor naar Nederland verhuizen. Daarbij kampt Polen net zo goed met vergrijzing.”
Supermarkt

Doordat zo'n 80% van de transporten op de binnenlandse markt plaatsvindt, is een arbeidstekort onder chauffeurs volgens Ceelen een probleem voor heel Nederland. “Op het moment dat wij niet meer alle ritten kunnen doen, krijg je lege schappen in de supermarkt en wordt de bouw niet meer bevoorraad.”
Om dit probleem aan te pakken hopen de transportbedrijven en de bonden op steun van de overheid. Bijvoorbeeld een financiële bijdrage voor de hoge studiekosten van jongeren.
¬
Ook willen de transportbedrijven het vak aantrekkelijker maken voor vrouwen en allochtonen door meer regelmaat te bieden. “Iedereen heeft het beeld dat we alleen maar lange ritten naar het buitenland maken, maar je kunt bij ons ook gewoon van 9 tot 17 werken”, zegt Ceelen.
Oost-Europa

Het Nederlandse kenteken behoort nog steeds tot de top 5 van Europa in internationaal vervoer, maar de concurrentiepositie staat wel onder druk. Het aandeel is tussen 1999 en 2006 gehalveerd naar 8%.
¬
Om mee te kunnen blijven dingen zijn Nederlandse bedrijven vestigingen begonnen in Oost-Europa vanwege de lagere loonkosten. Dankzij de vestigingen heeft Nederland toch groei gekend de afgelopen jaren.
[ Bron: Het Financieele Dagblad ]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten